De Reus Business

De betekenis van het woord 'inspiratie' komt van het Latijnse woord 'in spirare', dat letterlijk betekent 'inademen' of 'inblazen'.

Daarmee wordt bedoeld ‘de ziel of de geest inblazen’. Dat is waar wij voor staan. Wij willen jou inspireren met onze blogs. Lees ze rustig door en laat de inhoud op je inwerken. Vergeet niet om hier regelmatig terug te komen voor nieuwe stimulans, wij blijven steeds nieuwe blogs plaatsen.

Business draaien is gunnen. Waarom krijgt de één makkelijker klussen dan de ander? Aan mij wordt weleens gevraagd: “Ik moet er zo hard aan trekken, wat is dat toch?”. Nou… dat heeft te maken met jouw communicatie. Communiceer je wel vanuit je passie en jouw droom? Waar kom jij je bed voor uit? De gouden cirkel van Simon Sinek (TED talk) helpt je verder!

De OGSM-methodiek is een krachtige tool om je plannen en doelstellingen concreet te maken, zodat ze haalbaar worden. Het helpt je voortgang te meten en focus te houden. Bovendien is het een eenvoudige manier om strategische keuzes richting alle medewerkers te communiceren.

Wil je begrijpen waarom je niet begrepen wordt? En wil jij gelijk krijgen of word je liever begrepen? We willen allemaal graag gehoord en begrepen worden. Daarom stellen we geregeld de vraag “Hebben jullie dit begrepen?”. Wanneer de toehoorders “ja” zeggen, gaan we ervanuit dat het goed gaat. Echter is de werkelijkheid anders...

Al eeuwenlang vertellen mensen elkaar verhalen. Het is hoe we leren, hoe we ons verbinden, elkaar in beweging zetten en hoe we betekenis geven aan de wereld om ons heen. Een verhaal heeft een begin, een midden en een eind én het doet iets met je. Kijk naar het kortste verhaal. Het is een advertentie en bestaat uit slechts vijf woorden. Lees verder..

Marketing is cruciaal voor elk bedrijf en het hebben van de juiste strategie is essentieel om je product of dienst op de markt te brengen. Hoewel de traditionele marketingmix uit vier P's (product, prijs, plaats en promotie) bestaat, is er inmiddels een vernieuwde marketingmix met vijf P's die jouw bedrijf kan gebruiken om te groeien en succesvol te worden.

Als je als bedrijf wilt voortbestaan op de lange termijn, is het niet meer houdbaar om alleen te denken aan financieel resultaat op de korte termijn. Op het moment wijst elke beweging uit dat bedrijven die daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord ondernemen, op elk vlak komen bovendrijven. In dit artikel deel ik drie concrete ontwikkelingen.

Creëer een veilige omgeving en wees integer. Een aantal voorwaarden voor een succesvolle samenwerking is dat je open bent naar elkaar, feedback uitwisselt, elkaar hulp biedt wanneer nodig, je laat zien dat het oké is om iets spannend te vinden en dat het niet erg is af en toe de mist in te gaan. Kortom; iedereen moet zich veilig kunnen voelen!

Veel ondernemers worstelen met focus. Welk doel moet ik stellen en hoe ga ik deze behalen? Er zijn zoveel zaken die ik moet verbeteren en wil doen. Dus vraag jezelf af; waarom doe je wat je doet? Wat vind jij belangrijk? Hoe ziet jouw mooiste leven eruit? Lees verder!

‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden’. Normaal gesproken proberen we eerst zelf begrepen te worden. De meeste mensen luisteren niet naar het antwoord. Ze zijn of aan het spreken of bereiden zich voor om te gaan spreken. “We zien de wereld niet zoals die is, we zien de wereld zoals wij zijn”. Dit artikel gaat over voor mij belangrijk werk van Dr. Stephen R. Covey.

Wanneer je iedere dag een klein stapje zet, haal je vanzelf je doel(en). Het enige wat je hoeft te doen, is iedere dag een stapje maken en de volgende dag de volgende stap. Doen en doorgaan! Het behalen van doelen laten jou als persoon en je bedrijf groeien. Maar hoe zorg je ervoor dat doelen daadwerkelijk worden behaald? Lees verder!

Hoe beter jij jouw ideale klant kent, hoe minder investering het kost om deze klant in beweging te krijgen richting jouw bedrijf. Wanneer jouw ideale klant eenmaal bij je koopt, is het goed om een relatie op te bouwen. Zo kan je de klant extra ‘vol’ maken zonder dat dit als geslepen wordt ervaren. Daarna is de vraag; ‘’Hoe zorg ik ervoor dat mijn ideale klant vaker terugkomt en loyaal wordt?’’. De randvoorwaarde is natuurlijk wel dat de formule klopt voor de klant.

Stel belangen van anderen op de eerste plaats, heb de wijsheid om te zien wat nodig is, de capaciteiten om daar iets mee te doen en de moed om daarnaar te handelen. Leiderschap is een proces waarbij een individu in een groep of organisatie anderen bewust beïnvloedt om een bepaald doel te bereiken. Meer over dit type leiderschap vertel ik je hieronder.

Wanneer jouw bedrijf onderhevig is aan veranderingen, is een goede interne analyse cruciaal. Het 7s model van McKinsey leent zich hier uitermate goed voor, omdat het jou als ondernemer in staat stelt om de sterke en zwakke punten van de organisatie te achterhalen. Wat het model zo geschikt maakt, is dat het zowel naar de zachte als de harde elementen kijkt binnen de organisatie. Aan de hand daarvan krijg jij als ondernemer een beter beeld van de zaken die intern van belang zijn gedurende het veranderproces.

Voor veel ondernemers is een goed assortimentsbeleid een lastig punt. Zowel in de B2B als in de B2C markt geldt dat je als ondernemer wilt voldoen aan de vraag van jouw klant. De ongeschreven regel is; massa = kassa. Om dit probleem anders te benaderen, neem ik je graag mee in mijn ervaring als klant.

Ondernemers doen vaak zaken op hun eigen manier omdat dit al jaren zo heeft gewerkt. Omdat ze het graag op hun eigen wijze doen of omdat ze eigenwijs zijn, is het inschakelen van een Business Coach vaak een laatste redmiddel. Wanneer ik veranderingen in de organisatievoorstel, krijg ik daarom ook vaak te horen: “Mijn bedrijf zit al jaren in de familie, mijn opa en vader deden het ook zo, mijn bankrekening is het bewijs”.

Wanneer een onderneming groeit, doorloopt iedere ondernemer dezelfde groeifasen. Groei is inherent aan verandering van de structuur, cultuur en de winstgevendheid. Mede daardoor ontstaan er groeipijnen, die de winstgevendheid en groei negatief beïnvloeden. Iedere ondernemer krijgt hiermee te maken. Deze blog geeft inzicht hoe je hierop kan anticiperen.

Wanneer jij doelen stelt voor jouw onderneming, doe je dit SMART. Door op deze manier doelen te formuleren kan je het meetbaar maken. Het stelt je achteraf beter in staat om te bepalen of de doelen zijn behaald. Het SMART formuleren van doelstellingen voor jouw KPI’s is niet moeilijk – je koppelt waarde en tijd aan meetbare getallen of momenten. Simpel als dat! Het helpt je richting en sturing te geven.

Als business coach help ik jou natuurlijk graag met het laten groeien van jouw bedrijf. Een handig model dat jou hierbij kan helpen is het model van Abell. In dit artikel leg je uit wat dit model is en waarom ik je als businesscoach aanraad om dit model toe te passen. Ik vertel je ook gelijk hoe je dat kunt doen. Lees dus snel verder!

Je onderneming is behoorlijk gegroeid, maar nu zie jij als ondernemer dat deze groei stagneert omdat de organisatie vastloopt? De huidige processen zijn diep in jouw organisatie geslepen, maar bieden niet meer wat nodig is voor de gewenste progressie? Het zijn zaken waar je tegenaan kan lopen als ondernemer die zijn organisatie wil laten groeien. In dit blog laat ik jou zien hoe jij in 5 stappen efficiënt kan groeien, terwijl jij grip houdt op jouw organisatie – of te wel, volgens de 5 versnellingen methode.

Als ondernemer sta je voortdurend onder spanning – stress is immers ‘part of the job’. De betekenis van stress is onder andere geestelijke druk; er gebeurt iets en je lichaam reageert erop. Dit creëert geestelijke druk. De vraag is niet of je ermee te maken krijgt, maar hoe je ermee omgaat. Om succesvol een bedrijf te leiden, is het essentieel dat je manieren vindt om stress te kunnen beperken op zaken waar jij invloed op hebt. Zo houd jij jouw brein weerbaar.

Ben je geïnspireerd door onze blogs?

Neem dan contact op en kom kennismaken.
De Reus maakt het simpel.