Geschreven door Leon Polman

Léon Polman is sociaal ondernemer en organisatiedeskundige. Na de masteropleiding Organisatieverandering is hij de succesvolle sociale onderneming Green Side begonnen. Daarnaast zet hij zijn ervaring in om andere ondernemers te helpen in hun eigen sociaal ondernemerschap.

MVO: waarom is dit winst voor je bedrijf én voor de maatschappij?

Als je als bedrijf wilt voortbestaan op de lange termijn, is het niet meer houdbaar om alleen te denken aan financieel resultaat op de korte termijn. Op het moment wijst elke beweging uit dat bedrijven die daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord ondernemen, op elk vlak komen bovendrijven. Hieronder deel ik drie concrete ontwikkelingen:

1. Sociale ondernemingen genereren meer omzet

Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat bedrijven die actief waarde toevoegen aan de maatschappij, steeds meer omzet genereren. 

2. Een eis van de nieuwe generatie

Nieuwe generatie personeel kiest bewust voor bedrijven die vanuit hun passie waarde toevoegen. Zij willen werken bij een bedrijf waar dit in de bedrijfscultuur, de gemeenschappelijke waarden, is verankerd. Zo’n 70% van de millennials vindt het belangrijk dat hun werkgever maatschappelijk actief is.

3. Er komt steeds meer regelgeving

Ook de druk vanuit de politiek wordt steeds groter. Begin 2023 is er in Nederland zelfs een wet ingediend dat grote bedrijven verplicht tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze wet komt vooralsnog nog niet langs het kabinet, maar het laat wel de ontwikkeling zien.

Wat levert het op om met MVO aan de slag te gaan?

Met mijn eigen bedrijf Green Side doe ik niet anders dan waarde creëren. Vanuit de kern gaan wij verspilling van materiaal tegen. Hier maken wij unieke producten van op een sociale, duurzame en lokale manier.

Zo zamelen wij onder andere enkelzijdig bedrukt papier in bij basisscholen, dit brengen wij op de fiets naar een sociale werkplaats en hier maken mensen (met een afstand tot de arbeidsmarkt) notitieboeken van dit gebruikte papier.

Het resultaat?

  • Impact door de hele keten: papier dat een tweede leven krijgt en mensen die betekenisvol werk krijgen.
  • Klanten die op ons af komen en ambassadeurs worden van onze missie.
  • Studenten die ons vragen of ze stage mogen komen lopen.

MVO is geen project

Dit is echter geen betoog om snel een MVO ‘projectgroep’ te starten, drie leuke initiatieven te verzinnen, om vervolgens weer door te gaan met de normale gang van zaken.

Als je hiermee aan de slag wilt en je doelen wilt halen, vraagt dit om een integrale visie van al je kernactiviteiten. Hoe kun je met oog voor mens en milieu al je processen inrichten? Van inkoop, productie, verkoop, HR, communicatie, alles.

MVO start bij je ”Why”

De beste manier om op lange termijn maatschappelijke waarde toe te voegen als bedrijf, is door dit te koppelen aan je ”Why”. Wat is de missie van jullie bedrijf? Waarom ga je elke dag naar je werk en om wat te bereiken?

De ”Why” van mijn bedrijf Green Side luidt als volgt: ‘Het volledig benutten van het potentieel van mens en materiaal.’

Elke beslissing die we maken toetsen we aan onze ”Why”. Als we nieuwe kantoorartikelen nodig hebben, dan kijken we naar leveranciers die op het gebied van mens en milieu het beste acteren.

Een concreet voorbeeld is dat we niet gekozen hebben om visitekaartjes te bestellen bij een copyshop, maar een CO2 neutraal geproduceerde stempel. Deze stempel gebruiken we om onze contactgegevens te stempelen op oud papier. Een idee waar we nooit op waren gekomen als we niet waren begonnen bij onze ”Why”.

Verander je bedrijf door er anders naar te kijken!

Zo geloof ik daadwerkelijk dat je stap voor stap je hele bedrijf kunt veranderen door er anders naar te kijken. Is jullie ”Why” het helpen van mensen? Misschien kan je:

  • Sociaal inkopen bij bedrijven die werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Initiatieven starten om je personeel gelukkiger te maken.
  • Samen met je personeel een keer per maand vrijwilligerswerk doen.
  • Je klantenservice trainen om altijd iedereen te helpen, zelfs als ze beter geholpen zijn met een product van een concurrent.

Door hiermee aan de slag te gaan zorg je ervoor dat je structureel winst kan maken voor je bedrijf, maar vooral ook voor de maatschappij!

Meer winst maken voor jouw bedrijf en je omgeving?

Ben je ondernemer en wil jij meer impact en winst maken maar weet je niet hoe? Start met onze bedrijfstraining MVO voor Dummies!

Wij helpen je verder met het realiseren van de groei van jou als ondernemer en ook van jouw mensen! Hoe mooi is het wanneer het lukt en jij positieve impact maakt met jouw bedrijf? 

Business coaching helpt om inzicht te krijgen in wie jij bent en hoe jij de meeste energie overhoudt om jouw dromen te vervullen. Gedurende het traject werken we samen naar het gestelde doel toe: het laten groeien van jouw onderneming!

Meer weten? Neem vandaag nog  contact op!