Geschreven door Jan de Reus

Oprichter Jan de Reus is Commercieel econoom, Business coach, NOBCO-geregistreerd. Na een succesvolle carrière in de retailsector richt hij zich nu op Business coaching en op ondernemers die met hun bedrijf naar de volgende fase willen doorgroeien.

Golden Circle van Sinek: zo wordt jou een opdracht gegund!

Business draaien is gunnen. Waarom krijgt de één makkelijker klussen dan de ander? Aan mij wordt weleens gevraagd: “Ik moet er zo hard aan trekken, wat is dat toch?”. Nou… dat heeft te maken met jouw communicatie. Communiceer je wel vanuit je passie en jouw droom? Waar kom jij je bed voor uit? De gouden cirkel van Simon Sinek (TED talk) helpt je verder!

Golden Circle Sinek

De ‘Golden Circle’ theorie wordt te pas en te onpas gebruikt en vaak niet op een juiste manier. Dat herken je aan het gebruik van volzinnen. Het gaat dan bijna altijd over de ‘hoe’.  De ‘waarom’ in de ‘gouden cirkel’ gaat over de ziel van jou en je bedrijf, de passie, het gevoel, de droom.  Een goede ‘why’ is bijna kindertaal. Het is lastig om zelf bij jouw ‘why’ te komen omdat in dat limbische gebied in jouw hersenen geen taal centrum zit. Het hele limbische systeem wordt gevormd door een groep hersenstructuren in de grote hersenen die betrokken zijn bij emotie, emotieregulering, emotioneel geheugen, genot en motivatie.

Zo achterhaal jij jouw passie

  • De ‘Why’, waarom ben je voor jezelf begonnen, waarom moest je zo nodig?
  • Wat deed je graag toen je jong was?
  • Vraag je vrienden of familie te helpen, wanneer zien zij twinkelingen in jouw ogen?

De Gouden cirkel

Waarom

Waarom doe je wat je doet? Is dit je passie waar jij je bed voor uitkomt? Wat is de drijfveer van jouw bedrijf? Niemand gaat ”aan” op iemand die voor zijn geld werkt of wil een bedrijf helpen aan meer winst. Dit kun je ook wel zien als het resultaat van jouw werk.

Hoe

Hoe ga jij jouw doel(en) behalen? Wat is jouw USP (unique selling point) je unieke verkoopmotivatie? Dit is wat jou onderscheidt van alle anderen.

Wat

Wat ga je doen? Welke technieken gebruik jij en wat doe je om het doel van jouw droom te behalen? Met welk product of welke dienst gaat jouw bedrijf dit doen? Hoe gaat dat eruitzien? Dat is jouw “Wat”.

Hoe wel?

Communiceert altijd van binnen naar buiten. Zo raak jij je medewerkers en klanten in hun hart met jouw passie. De ander hangt aan jouw lippen, ze zijn gemotiveerd jou te helpen met het verwezenlijken van jouw droom. Het uitvoeren van het benoemen van jouw ‘waarom’ is erg lastig en het voelt in het begin erg gemaakt en ongemakkelijk. Maar, zoals met alles, oefening baart kunst…

golden circle sinek

Twee voorbeelden van een schilder, wie gun jij de klus?

Schilder A

“Ik gebruik merk X om te schilderen want ik houd er niet van om met slechte materialen te werken. Ook gebruik ik voor het vullen van gaten alleen maar de beste kwaliteit spullen (met artikelnummers en al). De beste spullen werken veel fijner voor mij, je betaalt wel meer maar ja, daar heb je ook wat voor. Ik doe zoveel klussen en heb veel ervaring met deze materialen. Mijn prijs is scherp, concurrerend en ik doe het goed. Ik gebruik de beste materialen en er zijn zoveel collega’s die niet de beste materialen gebruiken.”

Schilder B

“Wat leuk, hier in de buurt heb ik 4 jaar geleden een klus gehad. In die straat op nummer 14. Ik ben langsgereden om te kijken hoe het er nu bijstaat. Ik was zo trots, het stond nog steeds te glimmen. Ik werd door de eigenaren binnen gevraagd voor een kop koffie. Ze hebben een ander huis gekocht en willen graag dat ik hun nieuwe huis ga schilderen. Dat vind ik nou leuk. Ik ben trots op mijn bedrijf, dat komt omdat onze mensen opgeleide vaklui zijn die al lang voor mij werken en passie hebben voor hun vak. Wij zijn gedreven en bereiden het werk zo voor dat we pas beginnen af te lakken wanneer de ondergrond perfect is. Dit zodat het hout langdurig beschermd is en niet van binnenuit gaat rotten. Ik wil graag dat uw huis, net als nummer 14, over 5 jaar nog staat te glimmen!”

Aan wie gun jij de klus?

Is jouw doel om (meer) je passie volgen?

Doe meer wat jij leuk vindt en waar je goed in bent! Werk meer vanuit jouw heilige vuur en zorg zo voor meer tevreden klanten. Maar hoe dat je dat? Ik ben ervan overtuigd dat jij dit kan! Maar merk je dat je hiermee moeite hebt en kan je wel een sparringpartner met veel succesvolle ervaringen gebruiken? Als Business Coach help ik je graag verder! Samen creëren we een duidelijk pad en gaan we o.a. aan de slag met een strategie die bij jouw past.

Dus neem snel contact op en zet dit als jouw eerste doel, meer tevreden klanten die bij jou passen!