Al eeuwenlang vertellen mensen elkaar verhalen. Het is hoe we leren, hoe we ons verbinden, elkaar in beweging zetten en hoe we betekenis geven aan de wereld om ons heen. Een verhaal heeft een begin, een midden en een eind én het doet iets met je. Kijk naar het kortste verhaal. Het is een advertentie en bestaat uit slechts vijf woorden: Te koop. Babyschoentjes. Nooit gedragen.
‘Te koop’ maakt je nieuwsgierig. Met ‘Babyschoentjes’ ontwikkelt het verhaal zich en vraag jij je af wat er aan de hand is. ‘Nooit gedragen’ raakt je in je hart en zorgt ook dat je kunt blijven fantaseren. Mooi he?
Het verhaal van jouw bedrijf
Ook als bedrijf heb je een verhaal. Over de ontstaansgeschiedenis, de impact van je product of de ‘Why’ van je organisatie. Dit verhaal goed vertellen maakt je marketing veel effectiever. Maar hoe schrijf en vertel je jouw verhaal? Zie hieronder 7 tips die je verder helpen:
- Identificeer jouw eigen unieke verhaal. Waarin ben je anders? Wat drijft je? Wat wil je bereiken?
- Ken je (potentiële) klant. Wat zijn hun interesses, uitdagingen en verlangens? Wat van punt 1 resoneert bij hen? Pas je verhaal hierop aan.
- Houd het simpel. Een goed verhaal kun je makkelijk begrijpen en onthouden. Vermijd jargon of moeilijke woorden.
- Gebruik beeld! Foto’s, video’s en graphics die in één lijn liggen met je verhaal versterken het en wordt hiermee ook makkelijker onthouden.
- Wees authentiek. Met een verhaal bouw je vertrouwen op. De schade door leugentjes of overdrijven bijt je vroeg of laat in je kont.
- Vertel je verhaal via alle kanalen. Website, socials, mondeling, advertenties etc. Vertel je verhaal consistent. Mensen gaan het herkennen, raken ermee vertrouwd en gaan je vertrouwen.
- Meet je resultaten waar je kunt en stel je verhaal bij indien nodig.
Kom jij er niet uit met je verhaal?
Ben jij ondernemer en wil jij, samen met jouw team, jouw verhaal omzetten in een succesvolle strategie? Wil jij je bedrijf naar een volgend niveau tillen, maar weet je niet hoe? De Reus helpt je met het realiseren van de groei van jou als ondernemer en van jouw mensen!
De trajecten met een Business coaching of Business training helpen om inzicht te krijgen in wie jij bent en hoe jij de meeste energie overhoudt om jouw dromen te vervullen. Gedurende een traject werken we samen naar het gestelde doel toe: het laten groeien van jouw onderneming! Meer weten? Neem contact op!