Als business coach help ik jou natuurlijk graag met het laten groeien van jouw bedrijf. Een handig model dat jou hierbij kan helpen is het model van Abell. In dit artikel leg je uit wat dit model is en waarom ik je als businesscoach aanraad om dit model toe te passen. Ik vertel je ook gelijk hoe je dat kunt doen. Lees dus snel verder!
Wat is het model van Abell?
Het model van Abell is een effectieve methode die je kunt gebruiken voor het afbakenen van jouw markt. Door de markt af te bakenen, krijg je voor jezelf inzichtelijk wie precies jouw doelgroep is en hoe je de huidige activiteiten van jouw onderneming hier zoveel mogelijk op kunt laten aansluiten. Daarnaast kan het model gebruikt worden om de toekomstige strategie van jouw bedrijf af te laten stemmen op veranderingen in de markt.Waarom raad ik je als business coach dit model aan?
Als businesscoach merk ik dat veel van mijn klanten afhaken bij termen als klantreis en communiceren met jouw ideale klant. Als ondernemer weet jij waar je goed in bent en wil jij datgene het liefst de hele dag doen. Toch is het wel belangrijk om na te denken over wie jouw ideale klant is en hoe je die klant kunt bereiken. Weet je dat namelijk niet? Dan wordt het heel lastig om jouw bedrijf echt te laten groeien en te kunnen blijven doen wat je het liefste doet.Wie wil jij als klant en wie wil je niet?
Het onderstaande model helpt jou om beter na te kunnen denken over jouw klant. Wie wil jij als klant en wie niet? Je mag hierbij dus gaan discrimineren. Sterker nog: het is belangrijk dat je zoveel mogelijk afbakent wie jouw ideale klant is. Wanneer je die namelijk goed voor ogen hebt, kun je de juiste middelen inzetten om klanten te bereiken die je graag wilt hebben en waar je energie van krijgt. Het zal jouw complete ondernemerschap dus een stuk leuker maken!Wat is het model van Abell precies?
Het model van Abell bestaat uit drie verschillende dimensies. Het is belangrijk dat je de focus legt op alle drie de factoren.De drie dimensies zijn:- Afnemers
- Behoeften
- Technologieën
Afnemers
De afnemers zijn de personen of bedrijven die jouw product of dienst aanschaffen. Dit wordt ook wel de ‘doelgroep’ genoemd. Wil je weten wie jouw doelgroep is? Stel jezelf dan de vraag: ‘Wie neemt mijn producten af?’. Het antwoord op deze vraag is jouw doelgroep.Voorbeelden van doelgroepen zijn:- Kinderen
- Jongeren 14-18 jaar
- 65-plussers
Behoeften
De behoeften zijn erg belangrijk. Uit deze gegevens kan je opmaken wat klanten belangrijk vinden aan een product of dienst. Om achter de behoeften te komen, kan je jezelf de volgende vraag stellen: wat vindt de doelgroep belangrijk? Mogelijke uitkomsten van behoeften zijn:- Prijs
- Kwaliteit
- Uitstekende klantenservice
- Innovatief
- Technologieën
Technologieën
Met het maken van de technologieën kijk je op welke manier het bedrijf inspeelt op de behoeften van de doelgroep. Het is belangrijk dat je deze term op verschillende manier interpreteert. In de factor ’technologieën’ omschrijf je:- Het kenmerk van het aanbod (producten en/of diensten) waardoor je inspeelt in de behoeftes.
- Welke technologieën worden gebruikt om het product of dienst in de markt te zetten.
- Koolzuur: er wordt extra koolzuur toegevoegd, om het een dorstlessend gevoel te geven.
- Jaarlijks onderzoek: er wordt uitgebreid getest voor de beste smaak. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van proeftesten.
- Digitale campagne: om het drankje meer naamsbekendheid te geven, worden er regelmatig advertenties geplaatst op sociale media.
- Light: voor de bewuste drinker is er ook een ‘light’ versie in het assortiment.