Employer branding

Geschreven door Monique Donga

Monique heeft in 2012 haar bedrijf opgericht vanuit de wens anderen te ondersteunen om hun werk makkelijker te maken. Vanaf 2015 geeft zij timemanagement trainingen in het bedrijfsleven. Zij wordt blij als jij blij je werk kan doen.

Employer branding: vinden en binden van goede medewerkers

Employer branding is essentieel voor bedrijven die in deze tijd willen groeien. Het vinden en behouden van getalenteerde medewerkers is een grote uitdaging. In vrijwel alle sectoren worden bedrijven geconfronteerd met een tekort aan goed personeel, wat de positie van werknemers versterkt en de overstap naar een andere werkgever vergemakkelijkt.

Als bedrijf wil je natuurlijk je jouw goede medewerkers behouden, maar hoe? Employer branding! Hiermee maak je duidelijk onderscheid tussen jouw bedrijf en andere werkgevers. Hieronder bespreken we acht strategieën die je kunt gebruiken.

1. Ontwikkeling en opleiding

De meeste mensen hechten waarde aan groeimogelijkheden. Investeer in opleiding en ontwikkeling door middel van trainingen en workshops. Wanneer medewerkers zien dat ze kunnen groeien en zich ontwikkelen in hun huidige functie, zijn ze eerder geneigd om te blijven. Interesse tonen in de carrière van medewerkers vergroot hun betrokkenheid.

2. Een positieve bedrijfscultuur

Stimuleer samenwerking, teambuilding en een positieve werkomgeving. Organiseer sociale activiteiten om de band tussen teamleden te versterken.

3. Open en transparante communicatie

Wees open over bedrijfsdoelen, uitdagingen en successen. Open communicatie en erkenning van prestaties zorgen voor een gevoel van betrokkenheid bij de organisatie. Een werkomgeving waar medewerkers zich gewaardeerd voelen, draagt bij aan hun tevredenheid en bevordert hun loyaliteit.

4. Regelmatige feedback en evaluaties

De meeste mensen vinden het prettig om te weten hoe ze presteren en waar ze kunnen verbeteren. Regelmatige feedback stelt hen in staat gemotiveerd te blijven.

5. Blijf innovatief

Zorg ervoor dat je als organisatie innoveert en inspeelt op de veranderende behoeften en verwachtingen van medewerkers.

6. Ondersteun het welzijn

Bied programma’s en middelen om het fysieke en mentale welzijn van medewerkers te ondersteunen. Luister naar je medewerkers, vraag naar hun behoeften, zorgen en ideeën. Toon betrokkenheid bij hun welzijn om problemen op te lossen voordat ze escaleren.

7. Bied flexibiliteit

Geef medewerkers de mogelijkheid om thuis te werken of hun werktijden aan te passen. Dit geeft medewerkers meer controle over hun werk-privébalans en kan helpen bij het behouden van talent.

8. Concurrerende voordelen

Zorg ervoor dat jouw bedrijf aantrekkelijk is voor nieuwe medewerkers, cultuur en de primaire arbeidsvoorwaarden, de hygiëne voorwaarden. Geef huidige werknemers redenen om te blijven. Bied bijvoorbeeld een aantrekkelijk salaris, een bonus en/ of extra vakantiedagen. Of zoek het in flexibele werktijden en locaties, en gezondheidsvoordelen, zoals het bevorderen van vitaliteit.

Dit zijn onze adviezen voor het behouden van goede medewerkers en het vinden van talenten. De basis is een proactieve houding: “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.”

Wat doe jij om je medewerkers te binden? Zorg ervoor dat jij je vaardigheden en kennis voortdurend aanpast aan de veranderende markt. Blijf veerkrachtig en adaptief. Heb je daarbij hulp nodig? De Reus Business bestaat specialisten met jarenlange praktijkervaring als ondernemer. Wij helpen graag! Begin met de eerste stap: een vrijblijvende kop koffie om te onderzoeken wat wij voor elkaar kunnen betekenen. Doe het vandaag nog.

Met deze verbeterde focus op ‘employer branding’ kun je de concurrentie een stap voor blijven en een aantrekkelijke werkgever worden voor zowel huidige als potentiële medewerkers.