mvo praktijk

Geschreven door Jan de Reus

Oprichter Jan de Reus is commercieel econoom en voormalig topmanager in de retail. Hij helpt ondernemers hun bedrijf laten groeien met scherp inzicht, onderbouwde keuzes en concrete stappen. Theorie en praktijk gaan hand in hand. Jan daagt uit, inspireert en brengt focus. Complexe vraagstukken? De Reus maakt het simpel – met resultaat.

MVO in de praktijk: 3 concrete voorbeelden

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt vaak ingewikkelder gemaakt dan nodig is. Beleidsstukken, uitgebreide plannen en lange termijn implementaties lijken vereist — en voor je het weet ben je jaren verder. Tegelijkertijd spreken we regelmatig ondernemers die bij MVO alleen denken aan zonnepanelen of een elektrisch wagenpark. Maar MVO is zó veel meer dan dat.

Begin klein en bouw door

Wanneer je MVO uitsluitend associeert met grote investeringen zoals elektrische auto’s, lijkt de drempel om te starten hoog. Maar de kracht zit juist in kleine, haalbare stappen binnen je bedrijfsvoering. Door stap voor stap verbeteringen door te voeren, creëer je zichtbare impact. Medewerkers en klanten zien dit en worden enthousiast over je bedrijf.

In deze blog deel ik drie concrete voorbeelden van MVO in de praktijk, waarmee je morgen al kunt beginnen.

1. Verantwoorde koffie, thee & snacks

Kijk eens kritisch naar wat er in je kantine ligt. Je kunt al aan MVO werken via je inkoopbeleid. Vervang bijvoorbeeld de reguliere chocolade door de slaafvrije variant van Tony’s Chocolonely. Kies voor eerlijke koffie, zoals die van Moyee. Of ga een stap verder en gebruik duurzame toiletrollen van The Good Roll.

Zonder ook maar iets aan je processen te veranderen, maak je al positieve impact — een perfecte eerste stap richting MVO.

2. Acties zoals warme truiendag

Organiseer laagdrempelige initiatieven met je team. Denk aan ‘Warme Truiendag’, waarbij je de verwarming een graadje lager zet. Of organiseer een ‘fiets naar je werk’-dag en beloon de collega die de meeste kilometers fietst.

Hoewel de directe impact klein lijkt, bevorder je teamgevoel en bewustwording — twee belangrijke pijlers binnen MVO.

3. Inclusieve vacatureteksten

Bekijk je vacatureteksten kritisch. Hoe inclusief zijn ze? Gebruik je genderneutrale taal of staan er (onbedoeld) verwijzingen naar ‘hij/hem’? Zet je in op denk- in plaats van opleidingsniveau?

Door kleine aanpassingen te maken in je communicatie, maak je jouw organisatie toegankelijker — een belangrijk aspect van sociaal MVO.

Verder met MVO? Begin gewoon!

Door klein te beginnen, boek je snel resultaat. Je creëert momentum dat stimuleert om door te pakken. MVO kent vele gezichten: van duurzaamheid en inclusiviteit tot werkgeluk en maatschappelijke betrokkenheid.

De sleutel is om in een flow te komen waarin je continu nadenkt over hoe dingen beter, eerlijker of duurzamer kunnen. Als dat eenmaal loopt, gaat de buitenwereld het merken — en jouw organisatie zal daar de vruchten van plukken.

Dus, gewoon beginnen! En wil je eens verder praten over MVO? Ik kom graag een kop koffie (met eerlijke chocolade) bij je drinken op kantoor. Neem vandaag nog vrijblijven contact op!