Als ervaren business coach helpt Jan de Reus jou met het behalen van je persoonlijke doelen én die van jouw organisatie.
1.
STEPPING STONE 1: START BIJ HET BEGIN
JIJ VERTELT GEWOON WAT JE DRIJFT EN JIJ HOEFT NOOIT MEER NA TE DENKEN
Om te starten met dit programma is het belangrijk om te beginnen bij het begin, ‘het waarom’ van jouw onderneming. Door je beslissingen te toetsen aan ‘het waarom’ wordt het voor jou, als ondernemer, makkelijker. Voor jouw medewerkers is het duidelijk waar jij en dus ook jouw bedrijf voor staat. Je klanten zullen jou graag willen helpen met het verwezenlijken van jouw droom.
Als Business Coach kom ik vaak mooie en pakkende verhalen tegen over het ontstaan van een onderneming. Wanneer een ondernemer bij ‘het waarom’ komt van zijn onderneming, voelt deze eerst emotie en dan komt er passie los. Een stuwraket, vol met energie.
De kunst is om ‘het waarom’ in één korte zin onder woorden te brengen. Wanneer dat je lukt, kun je deze zin overal voor gebruiken. Bijvoorbeeld op je etalage, visitekaartje, website, je marketingcampagne en meer.
Het is voor iedereen duidelijk waar jij voor staat
2.
Sommigen beginnen gewoon en zien wel waar het schip strandt. Deze visie kan succesvol zijn. Echter zonder einddoel voor ogen, is ieder obstakel een doel op zich. Zonder plan dan is er geen controle en overkomen de dingen jou, je bent het slachtoffer van…
Als ondernemer heb jij pro-activiteit als levensvisie en jij neemt verantwoordelijkheid voor jouw gedachten en daden. Wanneer jij vanuit deze visie je onderneming bestuurt, start je altijd met het einddoel voor ogen. Jij bepaalt voor de toekomst je doelstelling in omzet, marge, eventueel het marktaandeel en legt deze vast.
Daarna beschrijf je jouw probleemstelling, dit is je (business) coachvraag. Vervolgens toets je jouw probleemstelling aan stepping stone 1, ‘de waarom’ vraag.
3.
In deze fase ga jij in je helikopter zo hoog mogelijk vliegen om een duidelijk overzicht te krijgen. Je trekt het internet leeg en sorteert alles wat te maken heeft met mondiale ontwikkelingen waarvan jij denkt dat het indirect invloed kan hebben op jouw business.
Daarna daal je wat met je helikopter, definieer jij jouw markt en ga je analyseren wat er in debetreffende markt gebeurt. Wat zijn de toetredingsbarrières? Kan er zo maar een nieuwe concurrent instappen? Kun jij een andere markt uitzoeken met jouw product? Hoe zijn de concurrentieverhoudingen en de bedrijfskolommen in jouw markt of in andere markten? Wat zijn jouw huidige klantenprofielen? Je kijkt naar de klanten in de markt en hun behoeften.
4.
In deze fase onderzoeken we de interne samenhang van jouw bedrijf, de waardes en de interne structuren. We analyseren jouw cijfers en hoe de marketing P’s nu ingevuld zijn.
5.
6.
De meeste ondernemers die bij stap 6 willen starten en de voorgaande fases overslaan, belanden in een nachtmerrie. Zonder de tijd te nemen voor een heldere en scherpe analyse, kun je namelijk niet tot een goede oplossing komen. Wanneer je niet op de hoogte bent van de stand van zaken in jouw markt en van jouw bedrijf, sla je er een slag naar. Soms raak maar ook de kostbare en demotiverende missers.
Jij daarentegen bent proactief en weet waar jouw bedreigingen en kansen liggen. Samen met mij als Ondernemers Coach maken we een heldere analyse zodat we kunnen gaan dromen over de toekomst. Eentje die geen nachtmerrie wordt 😉
7.
8.
Een implementatie plan wordt gemaakt. Wat, hoe, wanneer en door wie is de vraag. Er wordt bij grotere aanpassingen ook gekeken naar ‘change’ projecten. Er wordt dan intern naar de organisatie gekeken, wat betekent deze verandering en welke weerstand ga je tegenkomen? Er wordt naar de externe belanghebbende gekeken, hebben die ‘last’ van de veranderingen die jij gaat doorvoeren? We maken een timetable en gaan systematisch te werk, zodat we kunnen vertragen of versnellen wanneer dat nodig is. De implementatie wordt voorbereid. Een hulpmiddel is de OGSM, jouw bedrijf besturen op 1 A4-tje.
9.
9B.
1.
o Wat is de strategie?
o Hoe zijn we van plan onze doelstellingen te bereiken?
o Hoe gaan we om met de concurrentiedruk?
o Hoe gaan we om met de veranderingen in de vraag van klanten?
o Hoe wordt de strategie aangepast op het gebied van duurzaamheid?
2.
o Hoe is het bedrijf/team/ verdeeld?
o Hoe zit de hiërarchie in elkaar?
o Hoe coördineren de verschillende afdelingen hun activiteiten?
o Hoe organiseren de teamleden zich en sluiten ze aan op de doelstellingen?
o Wordt de besluitvorming en de controle centraal of decentraal genomen en uitgevoerd? Is dit zoals het zou moeten worden, gelet op wat we aan het doen zijn?
o Waar lopen de communicatielijnen? Expliciet en impliciet?
3.
o Wat zijn de belangrijkste systemen die de organisatie uit te voeren? Overweeg financiële en HR-systemen, evenals de communicatie en opslag van documenten.
o Waar zijn de controles en hoe worden ze gecontroleerd en geëvalueerd?
o Welke interne regels en processen gebruikt het team om op het goede spoor te blijven?
4.
o Wat zijn de kernwaarden?
o Wat is de bedrijfscultuur/teamcultuur?
o Hoe sterk zijn de waarden?
o Wat zijn de fundamentele waarden waarmee het bedrijf/team werd opgebouwd?
5.
o Hoe participatief is het management/stijl van leidinggeven?
o Hoe effectief is dat leiderschap?
o Hebben medewerkers/team de neiging meer competitief of coöperatief te zijn? Wat zijn daarvan de effecten?
o Zijn er echte teams die functioneren binnen de organisatie of zijn ze gewoon werkgroepen?
6.
o Welke posities of specialisaties zijn vertegenwoordigd binnen het team?
o Welke posities moeten worden ingevuld?
o Zijn er hiaten in de vereiste competenties?
7.
o Wat zijn de sterkste vaardigheden vertegenwoordigd binnen het bedrijf/team?
o Zijn er lacunes in vaardigheden? Zo ja, welke?
o Wat staat het bedrijf/team bekend om?
o Hebben de huidige medewerkers/teamleden de mogelijkheid om hun werk te doen?
o Hoe worden de vaardigheden gemonitord en beoordeeld?
Oprichter Jan de Reus is Commercieel econoom, Business coach, NOBCO-geregistreerd. Na een succesvolle carrière in de retailsector, richt hij zich nu op ondernemers die met hun bedrijf naar de volgende fase willen doorgroeien.
De Reus B.V
Postbus 184
3980 CD BUNNIK
KVK 87364352
BTW NL86427