goed voor je bedrijf

Geschreven door Leon Polman

Léon Polman is sociaal ondernemer en organisatiedeskundige. Na de masteropleiding Organisatieverandering is hij de succesvolle sociale onderneming Green Side begonnen. Daarnaast zet hij zijn ervaring in om andere ondernemers te helpen in hun eigen sociaal ondernemerschap.

Hoe je 3x failliet kan gaan en nog steeds wachtrijen aan klanten kan hebben

Vanuit mijn ondernemersavonturen ben ik continu bezig met sociaal ondernemerschap of ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. Vooral over MVO wordt steeds meer geschreven. Lijstjes, tips, formats voor hele beleidsplannen. Met elk geschreven artikel lijkt het weer ingewikkelder te worden. Terwijl het zo simpel is. MVO is het ‘goede’ doen. Het goede voor jezelf, voor je medewerkers, voor je bedrijf en de maatschappij. Als je dit doet op een manier die bij jou waarden past, dan wil iedereen bij je horen. Ik deel hieronder twee voorbeelden van bedrijven die dit doen.

Installatiebedrijf Verspeek werkt alleen binnen een straal van 10 km – én zit bomvol

Dit bedrijf kiest er bewust voor om in een kleine regio te werken en daar echt de show te stelen. De klant is koning en ze streven naar perfectie. Na het installeren van een warmtepomp wordt regelmatig nog even de oprit van de klant gestofzuigd om te zorgen dat er geen zaagsel of ander materiaal blijft liggen. Inmiddels hebben ze al zoveel fans gemaakt dat ze alleen aan klanten komen – en willen komen – via mond-tot-mond reclame.

Een voorbeeld hiervan zijn hun springkussens. Een installatiebedrijf met springkussens? Ja… Klanten van Verspeek mogen gratis een springkussen en statafels lenen als ze een (kinder)feestje organiseren. Het resultaat? Alle vrienden en familie zien de logo’s van Verspeek op het springkussen en het kan niet anders dan ze komen ter sprake. En van daaruit komen weer opdrachten.

Ze runnen een beperkt gebied, adverteren niet en zitten toch bomvol. Verspeek doet het door ‘gewoon’ het goede te doen.

Wees transparant en je kan 3x failliet gaan

Een ander voorbeeld is Pieter Pot, de verpakkingsvrije online supermarkt. Pieter Pot probeert de plastic verpakkingen te voorkomen én een gezond bedrijf te zijn. Dit blijkt in de praktijk moeilijk. Wat ze uniek maakt is dat ze over alles communiceren, van de verliezen, tot winsten en alles ertussen in. Volledig transparant.

De oprichter van Pieter Pot (Jouri Schoemaker) is ook het persoonlijke gezicht van deze communicatie. Van successen tot de grootste fouten. Tijdens het laatste bijna – faillissement deelde hij in een video van 12 minuten alle cijfers van Pieter Pot en waarom het met een doorstart wél kan lukken om winstgevend te worden.

Het resultaat is een community aan fans die ze bij elke stap steunen. Samen met deze community hebben ze al miljoenen opgehaald via crowdfunding acties en mede daardoor na een faillissement een doorstart kunnen maken.

Wat is het goede voor jouw bedrijf?

De vraag is wat mij betreft niet: wat is je MVO-beleid? Maar wat is het ‘goede’ voor jouw bedrijf? Hoe kun je in kleine acties het verschil gaan maken. Door transparanter te zijn naar de buitenwereld, door die extra stappen te zetten voor je klant, of de werkomgeving van je personeel beter te maken. Als je daarmee aan de slag gaat, kun je op de lange termijn wachtrijen aan klanten verwachten.

Weet jij wat het goede voor jouw bedrijf is? Of worstel je hier nog mee? Zo ja, bij De Reus Business helpen we je verder en laten we je inzien waar jouw kansen. Samen ontdekken we het “goede” voor jouw bedrijf en laten we dit toepassen. Neem vandaag nog vrijblijvend contact op voor een bak koffie!